Isnin, Mac 21, 2011

R.E.S.A.H

Itulah perasaan setiap minggu bekerja...setiap kali mahu hantar Rafiq kat rumah pengasuh. Mesti hati rasa gelisah. Walaupon pada dasarnya aku hanya buat tak endah. Tapi dalam hati ini hanya DIA yang mengatahuinya.

Hari ini ada lebih teruk dari hari-hari sebelum ini. Memang ini baru minggu kedua. Tapi Rafiq bagi aku seorang anak yang sangat memahami. Tau keadaan persekitarannya.. keadaan untuk bermain, berehat, menonton, menyusu, makan. Dia tau keadaan itu. Tapi kenapa dia tak suka pergi rumah pengasuh? sedangkan disitu ada ramai kawan. Ada baby, ada abang dan kakak di situ. Tapi kenapa dia tak nak pergi ke situ? Aku pelik, kalau sebelum ni dia boleh main dengan siapa-siapa saja yang dia jumpa. Walau pon dia tak kenal. Dia boleh bermain dengan mereka semua.

Pagi tadi, masa anta Rafiq, macam biasa dia bangun dan siap-siap nak ke rumah pengasuh. Sudah salam dan cium En.Hubby, dan salam dengan Mummynya (adik aku)yang baru sampai semalam. Aku bawa dia turun, sampai aras 2, keluar lift. Rafiq terus menangis. "Mama...tak nak" itu yang aku dengar. Kenapa tak nak? aku tanya dia. Dia terus jawab itu juga. Aku bawa dia ke depan pintu...tapi dia lari. Bawa diri. Pagi-pagi dah main kejar-kejar dengan dia. Pagi-pagi dah berpeluh aku. Terpaksa aku dokong Rafiq bagi pada pengasuh. Rafiq tak mahu...dia pegang aku kuat-kuat...sayu sangat aku masa tu. Rasa kalau kat opis ni tak banyak kerja. Mahu saja aku bawa dia datang opis ni. Aku tinggalkan dia...tabahkan hati. Tapi tabah macam mana pon hati aku ni...tetap terasa sakitnya meninggalkan dia di situ.

Sampai sekarang, hati aku masih belum tenang...perlukah aku cari pengasuh baru?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan