Isnin, Ogos 30, 2010

Selamat Menyambut 53 Tahun Merdeka!!!

Diucapkan kepada semua yang bergelar rakyat MALAYSIA...SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN YG KE 53.

Aku bangga menjadi rakyat MALAYSIA...walau pon sekarang banyak perkara yang menguji iman berlaku. Kerosakan harta benda, kematian, pembuangan bayi dan pelbagai masalah berat lagi...cerita tentang pembuangan bayi...setiap tahun ada perkiraan bulan-bulan bayi/mayat bayi dijumpai...semoga tahun depan tidak ada lagi pembuangan bayi...semoga sambutan merdeka tahun ini dan sambutan tahun baru nanti tidak berlaku perkara terkutuk itu. Mereka-meraka yang meraikan hari merdeka dan tahun baru tolong lah raikan dengan cara yang betol...bukan dengan menggadai maruah dan melakukan perkara-perkara terkutuk itu...

Apa pon semoga merdeka tahun ini berjalan dengan lancar...dan disambut secara tertutup di Stadium Bukit Jalil....Al-hamdulillah disambut dalam bulan ramadhan...moga majlis diberkati hendakNYA.

Khamis, Ogos 26, 2010

Esok cuti Nuzul Quran...

Esok selangor dan negeri-negeri yang terlibat akan cuti...aku pon akan cuti...bestnya..hahahah

Esok plan nak buat kuih tu terpaksa ditunda dahulu...banyak lagi perkara yang lebih penting perlu didahulukan...tak per...selesai segala yang sepatutnya diselesaikan tu. Aku akan cari masa untuk buat kuih...(tengok tu...semangat aku kan?) nak juga buat tu...yer lah...tak dapat buat dalam bulan puasa ni...aku buat lepas raya...haaa...nak buat jugak tu......

Rabu, Ogos 25, 2010

15 Ramadhan

Sudah 15 hari kita berpuasa...pagi tadi bangun sahur tengok bulan mengambang indah di langit...sungguh cantik...patut la ada kata bidalan..."cantik bersinar bak cahaya sinar bulan purnama" betol ke tu?

tapi aku terpegun menghayati kecantikan bulan...jarang dapat lihat bulan mengambang penuh kan? kebetulan malam tadi malam 15 ramadhan...aku lihat diluar nampak cahaya menerangi bumi...bukan dari cahaya neon...tapi dari cahaya bulan...sungguh cantik.

Lepas tu aku masak dan sambung tidur...sebab perut terasa tidak sihat...termimpi pula tentang bulan...alangkah indahnya kalau menatap bulan sehingga terbitnya mentari...tapi itu hanya dapat ditatapi di dalam mimpiku.

separuh bulan berpuasa ni...mula aku merancang itu ini...minggu ni byk cuti...jadi aku nak buat kuih raya sikit...nak beli sekarang ni tau-tau je la kan...harga mahal sangat...tapi aku beli jgk 3-4 balang....hahahah...tapi buat tetap buat...tunggu la ye kuih apa yang akak aku buat...kalau jadi akan aku pamerkan di sini...kalau tak jadi aku diamkan saja..huhuhuhu

Khamis, Ogos 19, 2010

tecit tenit tomel Giveaway & Contest "lagu raya imbas kenangan"

Tuan rumah sudah menjemput untuk join Giveaway dan Contest, jadi apa salahnya aku mencuba kan...terima kasih diucapkan kepada tuan rumah iaitu Qasehadam .



Sudah join kena lah cerita ceriti siket kat sini kan...lagi pon aku suka dengan Giveaway ini...kebetulan mengingatkan aku kepada satu kenangan tak dapat pulang beraya di kampung...terima kasih sangat-sangat kepada qasehadam jemput aku untuk sama-sama join tecik tenit tomel Giveaway & Contest "lagu raya imbas kenangan" . Jom lah kepada sesiapa saja , jom ramai-ramai join giveaway ini...sungguh menarik.

Seterusnya aku selitkan di sini lirik lagu yang tak boleh aku dengar satu ketika dahulu...

Dari Jauh Kupohon Maaf

Dalam dingin subuh hatiku terusik
Kenang nasib diri di rantauan
Bergema takbir raya menitis air mata
Terbayang suasana permai desa

Rindu hati ini inginku kembali
Pada ayah bonda dan saudara
Tetapi aku harus mencari rezeki
Membela nasib kita bersama

Hanya ku sampaikan doa dan kiriman tulus ikhlas
Dari jauh kupohonkan ampun maaf
Jangan sedih pagi ini tak dapat kita bersama
Meraikan aidil fitri yang mulia

Restu ayah bonda kuharap selalu
Hingga aku pulang kepadamu

Restu ayah bonda kuharap selalu
Demi anakmu yang kini jauh

=Lagu ini sunnguh syadu, tahun 2009, tahun lepas kan, baru sangat lagi kan. Nak tahu kenapa aku tak dapat pulang beraya? sebabnya En.Hubby terpaksa bekerja. walaupon bukan pada hari raya...tapi tak ada cuti untuk balik beraya, kalau kampung hanya 2-3 jam memang lah aku paksakan diri untuk pulang...tapi makan masa 6-7 jam perjalanan...En.Hubby suruh pulang ke beraya bersama keluarga, tapi dia yang sebenarnya keluarga aku setelah berkahwen, jadi aku membuat keputusan untuk beraya bersamanya di tengah-tengah kota. di Putrajaya...sedih memang sedih, sehari dua sebelum menjelang raya memang air mata menitis, teringat emak abah dan adik-adik yang menanti kepulangan yang tak pasti. dan lagu itu paling aku tak sanggup untuk dengar..kerana setiap kali lagu itu berkumandang, hati aku sebak, air mata mengalir...tak dapat nak tahan...

Syukur al-hamdulillah..raya kali ni InsyaAllah akan beraya bersama keluarga di kampung.... :)

Oklah sekian sahaja N3 untuk tecik tenit tomel Giveaway & Contest "lagu raya imbas kenangan" .

Sekian, terima kasih.

1 peristiwa di bulan Ramadhan

Salam Ramadhan semua...

Tak tau aku bagaimana harus dimulakan cerita, lebih kurang jam 2 pagi tadi pengasuh Rafiq datang rumah...tak tau lama mana dia ketuk pintu umah, aku langsung tak sedar...terasa seperti bermimpi...tapi terjaga selepas ketukan berhenti sebab dengar seperti nama dipanggil. Bila betul bangun pengasuh Rafiq sudah pulang...hati rasa tak sedap...aku cari HP dan hubunginya. Deringan sekali dua saja sudah dijawab. Suara dia sangat merisaukan aku. Rupanya sesuatu berlaku pada suami dia. Aku kejutkan En.Hubby. ajak dia ke rumah pengasuh Rafiq...cepat-cepat En.Hubby siap dan terus ke sana. Di sana, aku nampak suaminya lemah, lesu, nak bercerita tapi suara pula tidak keluar. tapi aku ada sedikit paham dengan cerita dia.

Sebelum ni dia sudah demam 3-4 hari...dan tidak sedap badan sehingga hari ini sudah 10 hari. maknanya dari sebelum umat Islam menyambut Ramadhan lagi dia sudah tidak sihat. Aku tahu dia tak sihat sebelum ni dari isterinya...tapi aku ingatkan demam biasa...cuaca kan tak menentu sekarang ni. Tapi bila aku hari-hari aku dengar cerita tentang dia tak sihat aku jadi pelik...aku pernah sarankan pada pengasuh Rafiq tu supaya bawa suaminya untuk cuba rawatan kampung. Bukan apa, sudah ke Klinik kerajaan, klinik swasta dan hospital juga...tapi tak dapat kesan sedikit pon apa sakitnya. Jadi bagaimana? Aku rasa rawatan kampung mungkin dapat membantu. itu saranan aku pada hari Isnin yang lepas. Jadinya, hari ini sakit suaminya bertambah teruk...2 hari dia tak boleh tidur, katanya bila dia pejam mata, ada 3 lelaki bertubuh besar dan serba hitam datang kepada dia, diberi tanah kubur, datang mengugut, mengganggu tidurnya. Semalam pula, bila dia nak tidur, datang pula orang-orang yang sudah lama mati kepadanya....tanda apakah itu? Aku bermuhasabah diri sekejap...Di dalam bulan yang mulia ini berlaku perkara yang aku tak jangkakan. Jiwa dia sekarang ni kosong...badan pon kurus kering, baru 10 hari sakit...ada 1 perkara lagi...dia ceritakan kepada aku dan En.Hubby pagi tadi....dia kata dia boleh sembuh, tapi 3 lelaki hitam dan besar itu suruh dia tunggu lagi 7 hari. Sembuh yang bagaimana aku pon tak pasti. Tapi aku dapat lihat dari wajahnya...dia kelihatan seperti takut sekali. En.Hubby bercadang mahu bawa dia berubat pagi ini, tapi kakak kepadanya dah sampai, mereka akan uruskan semua...tak apalah, biar mereka cuba dahulu...aku doakan semoga suaminya segera sembuh dari gangguan itu dan kembali sihat dan bekerja semula.

Lebih kurang 1 jam 1/2 kami di sana...balik rumah sudah 3.30 pagi...sambung tidur...bila jam berbunyi 4.30 pagi tu aku pula yang tak dapat bangun...kepala aku terasa teramat berat, mata juga tak dapat celik. puas aku cuba sehingga jam hampir pukul 5...kepala tetap berat, mata dapat celik sedikit, aku gagahkan diri bangun, masak dan makan apa yang ada...jam 5.30 aku tidur semula kerana tak dapat menahan sakit kepala...sebelum tidur aku makan ubat...moga-moga sakit kepada hilang sebelum bangun pergi kerja....Al-hamdulillah, berkurangan, dan dapat bangun solat dan bersiap pergi kerja. Syukur Al-Hamdulillah kerana memberi aku kekuatan menjalani ibadah di bulan yang mulia ini.

*punch card aku merah hari ni...kuar sudah awal, tapi kesesakan lalulintas membuatkan aku lewat tiba di opis, perjalan yang sepatutnya mengambil masa hanya 10-15 minit, hari ini aku mengambil masa selama 25 minit di atas jalan*

Isnin, Ogos 16, 2010

Blog pon macam puasa

Hmmm....sejak kita berpuasa ni...aku puasa juga, blog aku juga puasa gamaknya...aku jadi malas nak menaip...kira ni N3 macam paksaan...boleh tak macam tu? dalam hati ni bercerita itu ini...kononnya nak cerita semua perkara kat sini...tapi disebabkan puasa, dan rasa mengantuk yang kuat, aku jadi lupa, malas dan sebagainya, tak baikkan puasa ni malas-malas...aku sebenar teramat mengantuk...sudah datang opis untuk kerja...tapi bila mengantuk kena la tidur kan? tapi hari ni baru aku tidur...sebab sudah tak tahan sangat-sangat. dapat pejam mata dalam suku jam pon jadi lah...asalkan tidur...

Dari puasa pertama lagi..aku memang tak pernah tidur siang...tidur aku jam 12 malam dan bangun 4.30 pagi...hanya 4.30 minit sahaja masa aku tidur...mana cukup kan...tapi iutlah rutin harian tidur aku pada tiap kali ramadhan...time aku tak puasa pon itu juga lah masa tidur aku...yer la kan..kalau aku tak bangun, tak sahur lah En.Hubby aku tu. Sian dia nanti.

Dan bermula sahur pertama juga lah Rafiq menjadi peneman aku dan En.Hubby bersahur. Hmmm...macam dia pon nak berpuasa, erm...didik dari sekarang, mana tau nanti sudah besar senang nak bangun sahur kan. hehehe...Rafiq-Rafiq....dan semalam, Rafiq telah memberi HP aku kepada ikan, kononnya nak bagi ikan makan...nasib baik cepat perasan...kalau tidak innalillah la HP aku tu...duit raya budak2 tak dak sebab beli HP baru...alasan pulak dah...hahahah..tapi memang HP aku sekarang sedang bengong..dan dalam proses rawatan...Rafiq-Rafiq...buat mama ni asyik panik manjang. Ini lah kerenah Rafiq yang sungguh menguji jiwa raga. Tapi dia tetap intan, payung, berlian bagi aku. Ratu hati aku...Mama sayang Rafiq.

Khamis, Ogos 12, 2010

Hari ke 2 puasa.

Hari ni umat Islam sudah berpuasa 2 hari...semalam al-hamdulillah puasa berakhir dengan selamatnya...langsung tidak ada perkara-perkara yang buruk berlaku...bukan buruk apa ya...aku langsung tak sakit perut...baik ja perut aku, tak meragam...maklum lah kan...aku ada gastric...x makan ikut masa memang akan mula menggigil dan berpeluh...tak tahan sakit. Manja....wek...

Okay cerita pasal puasa ja kali ni...Sahur hari pertama, aku masak simple2 ja...sebab kalau masak yang entah apa-apa, takutnya tak ada orang yang nak makan, lagi pon aku ber2 dengan En.Hubby saja yang nak makan...jadinya memang betol-betol simple...En.Hubby makan habis sepinggan tak bertambah pon...tapi aku memang sudah isi nasi penuh pinggan. Kira habis nasi tu memang cukup kenyang...

Berbuka pada hari pertama pula...pon simple juga...tapi makan ber3, sebabnya adik aku ada bersama...boring agaknya buka sorang2 di hostel...selesai makan, solat dan bersiap untuk keluar cari lauk pauk untuk simpanan seminggu berpuasa...sepatutnya keluar pergi surau atau masjid untuk bertarawaih...InsyaAllah, aku akan cuba bertarawih...tak dapat di surau/masjid..buat dirumah pon jadi lah kan....?

Hari ni pula..sahur pagi tadi macam biasa lah..lauk semalam...hahaha...sebabnya di bulan ni dan bulan-bulan yang dan dalam Islam juga menegah kita membazir...jadi habiskan semua lauk-pauk yang ada. Syukur al-hamdulillah, belum ada pembaziran dibuat. Semoga Ramadahn ini diberkatiNYA.

Selasa, Ogos 10, 2010

Tak habis-habis dengan sibuk

Erm...minggu ni dan minggu-minggu sebelum ni..memang agak sibuk sikit...sikit je ok. Masih boleh berfesbok...hahaha

Rabu, Ogos 04, 2010

Rafiq....Rafiq....

Ini untuk percubaan..x pernah lagi upload video kat sini...

video

Kalau dapat tengok syukur lah...kalau tak dapat tengok...aku kena jelajah lagi la nampaknye.....harap-harap dapat lah tengok...video ni menunjukkan Rafiq sedang makan...tapi dalam keadaan yang sangat mengantok...

YOU D'BEST BLOGGER =D

Ye-Ye je kan tajuk n3 ni...sejak bila la aku ni the best blogger...pengunjung pon seciput jer...tak la seperti kawan aku yang bagi award ni...dia memang the best blogger pon...tak lain tak bukan cik Amyna kita ni. Terima kasih banyak-banyak yer Mina bagi along award ni...sungguh terharu lah...hhuhuhuhu



Hmmm...jadi sekarang kena la menjawab soklan pula...dah wajib katanya. Nak tak nak aku kena jawab juga...aku lemah sket bab menjawab soklan..harap sudi lah terima jawapan aku nanti yer....

1. Apa nama blog kamu?
Together And Forever

2. Apa tema blog kamu?
Semua ada...macam-macam cerita family, kisah anak dan aku sendiri, juga menambah rakan baru.

3. Bagi kamu blog tu apa sih?
Blog ni sudah menjadi tempat berdiskusi diantara semua orang...tempat luahan perasaan...juga boleh menambah pendapatan...Online Business.

4. Apa yang kamu cari atau tujuan kamu ngeblog?
Lain macamnye soklan ni....saya cari kawan-kawan lama dan baru...tujuan, mencoretkan segala apa yang berlaku..supaya kelak ada kenangan yang boleh diungkit.

5. Bagikan award dan tag ni kepada 5 orang yang terdekat dengan kamu.
Aduh..susah juga....terdekat tak ramai mana...sbb banyaknye yang jauh...huhuhu...tapi boleh jer bagi sesaper kan....

1-Kak Pnut
2-Kak Yati
3-Kak Ieja
4-MamaAna
5-MamaArshad a.k.a Izzati

Selesai mengetaq..kepada yang di Tag tu harap sudi terima...jawab le bila ade kelapangan masa...

Sekian terima kasih.

Isnin, Ogos 02, 2010

Sudah Ogos

Sedar tak sedar sekarang ni sudah di dalam bulan Ogos...lagi 4 bulan habis tahun 2010. Muncul tahun 2011. Sungguh pantas masa berlalu...memang tak sedar....rasanya banyak perkara belum terlaksana...perancangan pon banyak yang tergendala...masa dibuang dengan sia-sia. Ruginya aku rasa.

Rafiq pon sudah 17 bulan usianya...sudah besar. Sudah banyak ragamnya, sudah pandai minta itu ini, pernah dia minta baby..."Mama nak baby"...kalau korang-korang dengar ayat ni dari mulut anak korang yang masih kecil lagi itu...apa yang korang buat? Aku terdiam sebentar masa tu...En.Hubby sudah tersenyum pandang aku. Siap berkata-kata dengan Rafiq...."Rafiq nak baby ek? kena minta kat mama dulu, kalau mama kata boleh nanti papa yang bagi Rafiq baby." patut tak En.Hubby aku bagitau anak dia macam tu? Rafiq pon apa lagi...asyik mengendeng-ngendeng aku...dah besar rupanya Rafiq...itu 1 lagi perkara yang aku tak sedar...bagi aku Rafiq masih lagi kecil...masih tak mengerti apa-apa..tapi aku silap...Rafiq sudah besar, budak yang bijak, anak yang sangat baik. Senang hati aku melihat dia membesar dengan sihat, cerdas dan cergas. Semoga aku juga terus sihat untuk tidak terlepas dari melihat dia membesar di depan mataku setiap saat. INSYAALLAH.

Semoga tahun 2010 memberi kenangan yang indah dalam hidup aku.