Isnin, Julai 26, 2010

Cerita Minggu Ini (22-25 Julai 2010)

Sepanjang tempoh di atas, aktiviti keluarga aku sangat padat. Abah dengan mak aku bertolah dari kampung hari Rabu lagi...tujuan kedatangan mereka adalah kerana menyertai Karnival Usahawan Desa 2010 yang berlangsung di Bukil Jalil selama 4 hari. Dan selama 4 hari itulah aku sekeluarga berulang-alik dari Putrajaya ke Bukit Jalil. Pada hari pertama, En.Hubby tunjukkan jalan pada abah, untuk memudahkan abah ulang-alik dari rumah kemudiannya nanti...akhirnya En.Hubby pon terjebak sekali. Dia juga bantu abah membuat promosi di sana. Aku di tempat kerja tak tahu apa-apa. Petangnya En.Hubby telefon minta aku kesana. Aku sudah bersiap sedia untuk sediakan hidangan makan malam. Lastnya tak jadi...pergi juga aku kesana bawa si Rafiq dan adik lelaki aku...

Hari ke 2:23hb (Jumaat), aku sudah mohon kerja separuh hari, hendak ke Bukit Jalil lepas solat Jumaat dengan En.Hubby hantar makanan untuk mak dengan abah di sana. Kesian,makanan kat sana mahal-mahal belaka, sentisa begitu bila ada karnival atau apa saja yang dibuat di situ. Jadi En.Hubby masak sendiri untuk mertuanya...(Bertuahkan aku punya suami seperti En.Hubby?). Lepas Jumaat kami bertolak ke Bukit Jalil...kesiannya mereka sudah kelaparan. Yer lah kan...lepas Jumaat, kol 3 baru gerak ke sana. Jalan sesak lagi..hampir jam 4 baru sampai...sampai jer sana, terus makan...En.Hubby pulak masak istimewa untuk diorang, En.Hubby masak "Asam pedas ikan merah, Ayam goreng & Sambal ikan bilis petai". Memang berselera diorang makan ditambah lagi dengan kelaparan tahap gaban. Aku sempat pusing-pusing di sana...tapi x keseluruhan kedai pon...banyak sangat kedai yang ada...memang tak cukup 1 hari untuk habiskan kesemuanya. Si Rafiq pon baik saja, main pon yang ok-ok...tak terus sangat aku nak melayan dia. Ada pulak orang yang suka melayan dia..senang aku kat sana.

Hari ke3 (Sabtu): Hari sabtu kami ke pasar borong dulu, beli barang dapur yang hampir kehabisan. Sudahnya pusing-pusing dan sarapan, dan balik rumah sudah jam 11 pagi. Bersiap untuk masak...lupa pulak nak bagi tahu, di pasar borong En.Hubby sibuk cari daging kerbau, dia tahu emak aku (mak mertua) dia tak boleh makan daging lembu. Dia cari jugak daging kerbau habis semua kedai daging dia tanya. Dapat juga sikit lebih kurang 1/2KG. Cukup lah untuk dia buat masak kurma daging. Balik rumah terus operasi memasak...Rafiq tidur, jadi aku yang mula masak dulu...En.Hubby cuci kereta. Selesai aku masak, Rafiq pon bangun...jadinya aku tak boleh terus masak..nanti Rafiq kacau...En.Hubby sambung masak pula...
1 tragedi telah berlaku...selesai En.Hubby masak, aku minta untuk mandi, Rafiq pon sudah cantek, jadi giliran aku pula untuk mandi dan bersiap-siap untuk ke Bukit Jalil...sedang aku mandi, Rafiq yang memang suka main wallet En.Hubby telah menderma RM50 entah kepada siapa di bawah sinun...rumah aku kan tinggi...(En.Hubby dah tahu anaknya begitu, lagi dia biarkan wallet dia merata-rata) lastnya anak itu disalahkan...kesian Rafiq kena marah. Budak kecik kan. manalah tahu duit ke apa...sepanjang perjalanan ke Bukit Jalil kena marah dengan En.Hubby, diam pulak dia bila kena marah, akhirnya dia terlelap...kesian betol.

Hari ke4 (Ahad): Semalam, pergi Bukit Jalil awal sikit sebab buat bihun goreng sahaja. Sebabnya pagi itu aku terlelap...tak cukup tido kan...tiap malam tido selepas jam 12...mana tahan...bangun 6.30 pagi...memamg lelap sampai jam 10. Lastnya bangun masak bihun goreng saja. Siap-siap semua, gerak dari rumah jam 11...kira mak abah tak sempat nak terasa lapar lagi, makanan sudah sampai. Hari last di sana, kami buat keputusan untuk pulang awal...sepatutnya karnival berakhir lewat petang. tapi kami pulang jam 3 petang, sudah tak larat nak menunggu. Kesian dekat mak, hari-hari balik lewat, letih dia seharian di situ. Plan mula nak bawa diorang jalan-jalan...tapi bila badan sudah letih, hari petang pula hujan, masing-masing nak lelapkan mata, akhirnya semua tidur...
Malamnya bawa abah dengan mak pergi rumah sedara abah di puchong, borak punya borak tak sedar sudah hampir jam 12 malam...hujan masih turun...sudahnya sampai rumah hampir pukul 1 pagi...sudah Rafiq tak mahu tidur...ada pulak yang melayan dia pagi-pagi buta...aku terpaksa juga paksa dia tidur...(bahasa malaysia apa ni?) Isnin kalau aku tak kerja boleh lah melayan dia main..tak sanggup aku nak tahan mengantok di opis ni...jadi aku tidur jugak..biar dia main dalam bilik...

Tak sedar pulak aku bila dia tidur, aku sudah tidur mati...tak sedar apa yang berlaku pon....aku sedar pon sedah pagi...itu pon nasib baik En.Hubby kejutkan...kalau tak mungkin aku lambat bangun pagi ni...

Abah dengan mak pon sudah bertolak balik ke Kedah pagi ni, keluar bersama kami semua pagi tadi...semoga abah dengan mak selamat dan dirahmati di dalam perjalanan mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan