Isnin, Jun 14, 2010

Kesibukan melanda...

Sepanjang cuti minggu ni aktiviti agak penuh. Sampaikan banyak perkara yang sedia dirancang tak menjadi. Hari ni kena juga buat perkara yang tergendala sebelum ni. Kalau tidak, adik-adik aku tak balik kampung. Kesian adik bongsu aku tu...hari-hari tanya bila aku nak ambil tiket, dia dah tak sabar nak balik kampung, rindu kan mak abah la tu...Kalau ikutkan hati aku ini, nak ja balik dengan diorang, tapi En.Hubby dilanda kesibukan yang melampau. Semalam dia terpaksa kerja sebabnya peserta kursus lapor diri semalam. Tapi tak kan lah lapor diri sampai tengah malam kan? tapi itulah kerja En.Hubby aku. Kalau ada kursus, memang macam tu lah dia. Keluar rumah sebelum jam 7, balik rumah hampir 12 malam. itu kalau buat kerja biasa, selalunya kerja luar biasa, pernah kerja balik jam 5 pagi...semata-mata nak selesaikan semua kerja sebelum esoknya. dia memang seorang yang tidak suka tangguh kerja. Kalau tak sempat habis di pejabat. Kerja tu akan dia bawa ke rumah...aku lah mangsanya...aku sanggup je...kesiankan dia, dari pejabat sampai ke rumah tak berhenti kerja....(cakap macam aku ni tak ada kerja saja kan?)

Semalam cikgu Narimah datang rumah, dari hari khamis minggu lepas lagi dah calling-calling nak jumpa aku dengan En.Hubby juga2..tapi kita hanya merancang, banyak perkara yang dirancang tak jadi. Jadinya dia datang rumah aku...senang cerita...jadinya pagi-pagi ahad kelmarin, aku dengan En.hubby keluar ke Pasar Borong Selangor, beli lauk pauk untuk minggu ni. Balik rumah siapkan apa yang patut. Dan Cikgu pon sampai...(Cikgu ni dulu pernah bagi mak aku jaga anak dia...anak dia dah jadi anak susuan mak aku-anak dia jadi adik aku juga la-jadinya cikgu ni sangat rapat dengan keluarga aku)

Berbalik kepada cerita tadi...aku sibuk memasak di bantu oleh Ct(bakal adik ipar aku ni-InsyaAllah) nasib baik Ct bantu...kalau tidak 2-3 jam juga la aku memasak. Menu yang dirancang hanyalah 2-3 mata saja. Tapi tup-tap-tup-tap jadi 4-5 mata. penuh meja dengan lauk pauk yang tidak disangka-sangka. Menu semalam untuk tetamu kami (Asam pedas Ikan merah, Sambal Udang, Kerang rebus, Ulam raja& timun, sambal tempoyak, ikan goreng). Yang best sangat cikgu makan bertambah-tambah sampai 4 kali. Itu dalam kekenyangan tu...kalau lapar macam mana la agaknya. Seronok bila orang suka makan makanan yang kita masak kan...rasa apa yang kita buat tu tak sia-sia. Aku pula yang jenis yang pandai masak....boleh masak gitu-gitu je pon...dapat juga bagi kepuasan pada tetamu aku...

(sekarang ni aku sedang teringatkan asam pedas ikan merah...sedap juga...hehehhe)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan