Isnin, Januari 24, 2011

KAWAN

Aku tak ada cerita menarik pon...cumanya sekadar luahan perasaan kurang puas hati...bukan lah sampai tak nak berkawan...apa pulak jadi aku nanti kang...kera sumbang? tak ada apa sangat pon sebenarnya...cuma perangai sesetengah manusia yang kita tak berapa nak boleh terima...meskipon kita berkawan rapat dengan dia...kawan tetap aku kawan...untuk ikut cara dia, bukan aku lah tu...sebabnya aku adalah aku...dan sesiapa yang mengenali aku...tahu bagaimana sikap dan sifat aku...tak nak lah aku propa sangat kan...aku pon bukannya baik sangat...tapi bab menjaga hati kawan ni memang aku cuba sedaya upaya selain menjaga hati suami dan keluarga.

Tapi kesabaran aku dalam berkawan ni ada hadnya...aku teringat tentang cerita kak pnut tentang perangai orang yang cakap lebih/ eksyen yang amat/ cerita tentang kemewahan yang bakal dia dapat...seorang yang tak tahu bersyukur...tak tahu lah aku dia bersyukur ke tidak...cuma dari percakapan yang bongkak tu aku tak nampak dia bersyukur pon...entah lah...sabar jer lah...tapi boleh tahan ke hari-hari dengar dia borak riak???bukan aku cemburukan dia yaaa....gaji dia pon sama dengan aku saja...buat apa aku nak jeles...dia bertukar baju...aku pon ada baju baru juga...tapi tak perlulah bercerita sampaikan harga baju tu berapa...walaupon pada mata kasar aku harga baju tu tak sepadan dengan baju itu pon...aku sedar-sedar balik...kabanyakkan baju yang aku pakai ada pemberian dari mak dan abah aku...selepas kawin suami yang belikan aku baju baru...semua menepati citarasa aku...harga aku tak kisah....janji kualiti pada baju tersebut terjamin. Tapi kawan aku sorang ni...eksyen sangat dengan baju yang dia pakai hari-hari...aku tengok benang pon tercabut...keluar sini-sana, kain pecah, manik pon dah terjuntai-juntai...katanya baju baru, harga RM4++.++ gitu...tak nak lah pikir macam-macam, mungkin memang fesyen macam tu kot...korang nampak aku macam cemburukan dia ke? serius ni...ini bukan perasaan cemburu...tapi menyampah. Kenapa perlu macam tu? malu ka nak bagi tau baju tu dari PS Butik? atau baju tu asal dari kain yang hanya berharga RM 100.00 untuk 4 pasang? memang aku tak pernah beli pon...tapi mak, abah bagi, mertua bagi...kita tahu kemampuan mereka...tak lah harga beratus macam tu. Tapi syukur lah....dah 10 pon aku masih boleh pakai baju-baju yang mak aku belikan tu...dari aku sekolah...sampai sekarang dah kerja hampir 8tahun...baju umur aku 15tahun pon aku masih boleh pakai...korang percaya ke?..cerita pasal baju la pulak kan....sebenarnya kawan aku ni ketwat pasal baju jer...semua barang yang dia ada,dari kasut, barang make-up, tudung, macam-macam lagi la...mesti nak hebohkan harga. Aku pon ada tudung RM150.00 tau...ade aku heboh...ni haaa..baru nak heboh...hahahah...Bangga sungguh dia bila beli barangan yang mahal-mahal. Tapi kalau dia tak cakap harga barangan yang dibeli tu berapa...memang aku tak tahu langsung la...paling-paling pon aku akan buat anggaran sendiri...hihihihihih...teruk betol...

Sudah lah...malas dah nak cerita pasal berlagak sombong ni...semoga aku tidak berbuat begitu...InsyaAllah berbelanja ikut kemampuan aku saja. Ingat anak dan suami juga...diorang lagi memerlukan...Yang penting aku bersyukur dengan apa yang aku dapat dan apa yang aku ada.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan