Khamis, November 04, 2010

Kampung aku dilanda banjir

Nun di utara sana terletaknya kampung aku...dan berhampiran sudah dengan negara jiran iaitu Thailand...sejak dari 1 Nov lagi hujan turun tak berhenti dari pagi ke malam ke pagi semula...akibat dari hujan yang turun tak berhenti-henti telah menyebabkan kampung aku dinaiki air. Begitu juga kampung En.Hubby...lagi teruk banjir di kampung dia, sehinggakan keluarga dia terpaksa berpindah sementara. Kesian dia juga, tak senang duduk dirumah memikirkan keluarga dia di kampung. Sekejap-sekejap telefon ayahnya bertanyakan khabar berita di sana. Nak balik memang tak boleh pon...semua jalan kan ditutup..mana nak lalu kan...hmmmm......

Apa yang aku sedihkan...bantuan tidak sampai ke sana...tidak ada jalan untuk bantuan datang...kesian sangat...syukur keluarga aku selamat...rumah aku tak masuk air...tapi seperti istana di tengah lautan, rumah aku dikelilingi air. Hmmmm...masing-masing terpaksa memerap dirumah, nak keluar mana pon tak boleh semua jalan ditutup. Lagi pula rumah aku boleh dikatakan ditengah...ada 3 jalan keluar...tapi semua tak boleh lalu lagi...banjir tahun-tahun lepas masih ada jalan untuk mengelak banjir...tapi tahun ni..banjir terus melanda. Tak dapat bergerak ke mana-mana...hanya disekitar rumah dan kampung sahaja...kesian sungguh.

Semalam aku dengar, air surut sedikit..syukur al-hamdulillah...banjir semakin reda. Semoga keluarga aku dan mertua selamat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan